Klasseregler

Generelt

1.1 First Class 8 er en entype tur- og regattabåt, produsert av Bénéteau eller dens lisenshavere. Båttypen er konstruert av J.P.Finot i 1982.

1.2 Nedenforstående regler er forutsatt å garantere entype, d.v.s. å beholde båtene så like som mulig når det gjelder farts- og manøvreringsegenskaper og har som mål å unngå utrustningskappløp.

1.3 Klassen fraskriver seg ethvert juridisk ansvar som går utover disse reglene eller alle krav som måtte følge av disse.

1.4 Nedenforstående regler danner et hele sammen med måltegninger og kontrolloppsettet for kjølmåling.

1.5 Det er eiernes fulle ansvar å forsikre seg om at båten til enhver tid er i overensstemmelse med klassereglene eller regler i.h.h.t. I.Y.R.U.

Administrasjon

2.1 Klassereglenes offisielle språk er fransk, og i tilfelle tvist, er den franske teksten utslagsgivende fremfor all oversatt tekst.

2.2 Når fremgangsmåten for måling ikke er presisert i nedenstående regelverk, anvendes I.Y.R.U.- reglene.

2.3 Klassen er ledet av eierforeningen med navnet Club First Class som har sine egne statutter.

2.4 Franske myndigheter pålegger verftet å utstyre hver båt med en nummerplate. Denne må ikke fjernes fra skroget.

2.5 Utvikling: I tilfelle av fundamentale forandringer kreves enstemmighet fra

NB! Fortolkning og utøvelse i tilfelle av fortolkning av teksten anbefales å kontakte den nasjonale måler og/eller klasseklubben.

Måleregler

3.1 Skroget

3.1.1 Skroget kan ikke endres i forhold til slik det er levert fra verftet, spesielt ikke med sikte på å forbedre yteevnen :

3.1.2 Minimumsvekt er 1400 kg. inkl. :

3.1.3 Dimensjoner. Skrogets viktigste dimensjoner er :

3.1.4 Utstyr på dekk og over vannlinjen

3.1.4.1 Følgende utstyr skal ikke flyttes eller endres:

3.1.4.2 For å bevare entypen er det nødvendig å beholde båten som beskrevet i pkt. 3, spesielt tillates ikke forandret eller fjernet :

3.1.4.3 Med samme formål skal følgende respekteres : høyden og formen på rekkestøttene, pulpit og pushpit, manntauene, antall og plassering av lensepumpene, 12 kg. paraplydregg med 8 m. 8 mm.dia. kjetting (disp. i Norge : 2 meter 8 mm.dia. kjetting) Som dregg line kan spinnakerskjøter benyttes eller annet som gir ønsket lengde og styrke.

3.1.4.4 Ingen løpende rigg kan føres gjennom dekk, skrog eller akterspeil.

3.1.4.5 Antall vinsjer er begrenset til 4.

3.1.4.6 Antall blokker, klyper og clamcleats er fritt.

3.1.4.7 Hydraulikk, vektarm-, sveiveinnretning e.l. er ikke tillatt for å justere stående rigg.

3.1.4.8 Bomvang med innebygget mekanisk kraft er ikke tillatt.

3.1.5 Reklame er tillatt i.h.h.t. til gjeldene regler (I.Y.R.U.). Imidlertid er det ikke tillatt med reklame på fokk og genua med unntak av seilmakermerket.

3.2 Kjølen

3.2.1 Kjølen kan kun leveres av verftet.

3.2.2 Kjølens nettovekt er 515 kg. +/- 10 kg.

3.2.3 Den generelle utformingen er beskrevet i måletegningen og kontrolloppsettet for kjølmåling. Kjølen kan kun bearbeides foran og akter i en lengde av inntil 35 mm. i den hensikt å forbedre overflaten.

3.2.4 Lepper på kjølkassen er ikke tillatt og mekanismen må ikke hindres.

3.2.5 Måleplan : se måltegning pkt. 7.1.

3.2.5.1 Målepunkter : se måltegning pkt. 7.1.

3.2.5.2 Lovlige mål i mm. : se måltegning pkt. 7.1.

3.3 Roret

3.3.1 Roret kan kun levers av Bénéteau. De første 150 eksemplarer av tre er ikke lenger tillatt i regatta.

3.3.2 Komplett vekt av ror, rorbeslag, rorkult og rorkultforlenger er min. 23 kg..

3.3.3 Den generelle utformingen er beskrevet i måltegningen 7.2.. Rorbladet kan kun forandres i akter-kant for å forbedre vannstrømmen, dog begrenset av lengdemålet slik det fremgår av mål-tegningen.

3.3.4 Profilen på det nederste beslaget på rorstammen kan ha en skråkant på inntil 5 mm.og kan sparkles med en overflate på det dobbelte.

3.3.5 Måltegning av roret : se måltegning pkt. 7.2.

3.4 Riggen (se måltegning pkt. 7.3)

3.4.1

a) Roterende mast er ikke tillatt.

b) Mastefotens posisjon er fast.

c) Akterstaget kan kun reguleres med blokker i dekkets horisontalplan.

d) Akterstagets haling kan ikke være mindre enn 4 mm.dia.

e) Justering av stående rigg er ikke tillatt under regatta.

3.4.2 Masten, bommen og spinnakerbommen må være godkjent av Club First Class.

3.4.3 Rodrigg eller stående rigg av eksotisk materiale er ikke tillatt, unntatt for den løpende del av lensetaklene.

3.4.4 Kun en mast, en bom og en spinnakerbom er tillatt ved hver regattaserie/mesterskap, med mindre uttrykkelig tillatelse er gitt fra regattakomiteen.

3.4.5 Forstaget kan være utstyrt med en forstagsprofil. Profilens bredde må ikke overstige 40 mm.

3.5 Masten (se måltegning pkt. 7.3)

3.5.1 Kun model godkjent av Club First Class : Z-Spar, standard levert av Bénéteau.

3.5.2 Lengde fra mastefot til øverste punkt, vindex, lanterne o.l. ikke medregnet : 12290 mm. +/- 60mm..

3.5.3 Et sort tapemerke, 15 mm bredt, skal være festet permanent rundt masten 11950 mm. fra mastefoten, målt fra tapemerkets underkant.

3.5.4 Et tilsvarende tapemerke skal sitte 1900 mm. over mastefoten, målt fra tapemerkets overkant. Forlengelsen av bommens overkant når den står vinkelrett på masten, må ikke krysse masten over dette merket.

3.5.5 Forstaget skal være festet på masten 9760 mm. +/- 30 mm. over mastefoten. Ståltaudiameter : min. 5 mm.

3.5.6 Toppvantene er festet på masten 9860 mm. +/- 30 mm. over mastefoten. Ståltaudiameter min. 5 mm.

3.5.7 Salingshornets lengde er 920 mm. +/- 30 mm. målt fra mastens overflate til toppvantet. Avstanden mellom baksiden av masten og en linje trukket mellom toppvantene i plan med salingshornenes mastefester skal være mellom 200 og 450 mm. Salingshornets akse skal skjære mastens overflate 5610 mm. +/- 30 mm. over mastefoten.

3.5.8 Strut er ikke tillatt.

3.5.9 Et par lensetakler og et akterstag er tillatt. Ståltaudiameter : min. 4 mm.

3.5.10 Høyden på innføringen av spinnakerfallet i masten målt perpendikulært på mastens overflate er 9780 mm.+/- 30 mm. over mastefoten. Intet punkt på beslaget og trinsen må sitte mer enn 50 mm. foran forsiden av masten. Fallets utgang fra masten over dekk er fri. Et cleat kan festes i nærheten av denne åpning (Korr. 1989 ).

3.5.11 Beslaget til spinnakerbommen på masten kan sitte inntil 3060 mm. fra mastefoten. Intet punkt på dette beslaget kan stikke mer enn 50 mm. ut fra mastens overflate.

3.5.12 Mastens min. vekt uten stående og løpende rigg : 32 kg. Med stående og løpende rigg : 45 kg.

3.5.13 En mansjett, laget av godkjent profil kan føyes til fra mastefoten og opp til utløpet for de nederste fallene over dekk.

3.6 Bommen (se måltegning pkt. 7.3)

3.6.1 Kun standard type godkjent av Club First Class : Z-Spar. Diameter 140 mm., ikke gjennomhullet.

3.6.2 Max. lengde målt fra baksiden av masten : 3600 mm..

3.6.3 Et sort, 15 mm bredt tapemerke, skal være festet rundt bommen max. 3400 mm. målt fra mastens akterkant.

3.6.4 Minimumsvekt uten blokker, skjøte og bomvang: 10 kg.

3.7 Spinnakerbom (se måltegning pkt. 7.3)

3.7.1 Max. lengde : 3220 mm. fra forsiden av masten til enden av spinnakerbommen, når denne er festet horisiontalt i mastebeslaget og er i båtens akse.

3.7.2 Max. diameter : 60 mm..

3.8 Seilene

3.8.1 Seilene må være produsert og innmålt i.h.h.t. I.Y.R.U.'s bestemmelser.

3.8.2 Under regatta kan kun følgende seil være ombord :

3.8.3 Ved regattaarrangementer hvor det kreves kontrollmåling av seilene, skal kun de seile fremvises som er nevnt i punkt 3.8.2. Ingen andre seil enn dem som er fremvist og kontrollmålt skal benyttes under regattaen. Regattakomiten kan dog gi spesiell tillatelse til å benytte andre seil hvis de innmålte seilene blir skadet under regattaen. Seilene skal være kontrollert.

3.8.4 Det er fortusatt at eieren er ansvarlig for at seilene er innenfor de angitte maksimalmål også etter at seilene er målt og stemplet.

3.8.5 Forsterkninger : I motsetninger til I.Y.R.U.'s bestemmelser er det ingen begrensninger på antall forsterkninger eller størrelsen på disse. Med unntagelse av flyndra i storseilet, må imidlertid seilduken på et hvilket som helst sted kunne brettes på en lengde av minimum 40 mm.

3.8.6 Seilnummer : I Norge praktiseres nasjonale seilnr. som skal føres på begge sider i storseil, overlappende genoaer og spinnaker. Nummer, nasjonalitetsbokstaver og klassemerke skal være i.h.h.t. I.Y.R.U.'s regler. De originale franske klassereglene foreskriver skrogets byggenummer som seilnummer. Minimumsmål på nasjonalitetsbokstaver og seilnummer er :

3.8.7 Reklame i.h.h.t. regel 18 og i tilføyelse A3 i "R.I.C.V. 93-94", unntatt for ¤ 4.1.b.ii. "imidlertid, denne reklame er begrenset til storseilet" slik som tilføyelse A3 paragraf 2.4. tillater.

3.9 Storseilet (se måltegning pkt. 7.4)

3.9.1 Definisjoner

3.9.1.1 Toppunkt : Skjæringspunket mellom den prosjekterte linje fra flyndras høyeste punkt vinkelrett på masteliket eller dets forlengelse.

3.9.1.2 Barm-punktet : Skjæringspunktet mellom den prosjekterte linje fra seilets akterpunkt vinkelrett på underliket eller dets forlengelse.

3.9.1.3 Hals-punkt : Skjæringspunket mellom mastelikets forlengelse og underlikets forlengelse.

3.9.1.4 Midt-bredden : måles fra akterlikets midtpunkt (midten mellom topppunkt og barmpunkt) til nærmeste punkt på masteliket. Hvis akterliket er konkavt der målet tas, er utgangspunktet den rette linje mellom endepunktene for det konkave stykket.

3.9.1.5 Bredden på flyndra er avstanden mellom topppunktet og skjæringen mellom en linje vinkelrett på masteliket fra toppunktet og akterliket eller dets forlengelse, målt fra et punkt på akterliket minst 300 mm. fra nevnte skjæringspunkt.

3.9.2 Begrensninger

3.9.2.1 Seilduksmateriale: Opphevet (Disp. i Norge)

3.9.2.2 Løsfotet storseil er ikke tillatt.

3.9.2.3 Seilet skal på ethvert tidspunkt føres innenfor underkant av tapemerket i mastetoppen og forkant av bommens begrensningermerke.

3.9.2.4 Akterliket kan være inntil 10750 mm. mellom tidligere definerte topppunkt og barmpunkt.

3.9.2.5 Flyndras bredde er max.150 mm..

3.9.2.6 Seiltes bredde ved midten av høyden er max. 2300 mm..

3.9.2.7 Max. antall spiler : 4.

3.9.2.8 Minimum avstand fra toppen av flyndra til øvre del av øvre spilepose eller dens forlengelse hvor den skjærer akterliket er 1900 mm..

3.9.2.9 Max. lengde øverste spile er : 1150 mm (korr. 1994). Øvrige spiler: Ingen begrensninger (disp. i Norge).

3.9.2.10 Opphevet (korr. 1994).

3.9.2.11 Det forlanges 3 rev, hvorav et er plasset mer enn 3200 mm. fra halspunktet langs masteliket. Alle revene i masteliket og i akterliket skal festes på forsterkninger som har minst 3 lag duk med vekt tilsvarende duken i seilet (korr.1994).

3.9.2.12 Klasseemblemet (i h.h.t. måltegning pkt. 7.5.) skal plasseres høyere enn det øverste revet.

3.9.2.13 Seilnummeret skal plasseres høyere enn det øverste revet.

3.9.2.14 Gjennomsiktig vindu er tillatt med overflate ikke større enn 0,5 m2.

3.10 Forseilene (se måltegning pkt. 7.6)

3.10.1 Definisjoner

3.10.1.1 Topp-punkt : Skjæringspunktet mellom forlengelsen av akterliket og forlengelsen av forliket, forlikstapen ikke medregnet.

3.10.1.2 Hals-punket : Skjæringspunktet mellom forlengelsen av underlik og forlengelsen av forlik, fremdeles med unntak av forliksktape.

3.10.1.3 Punkt for skjøtebarm : Skjæringspunket mellom forlengelsen av akterliket og forlengelsen av underliket.

3.10.2 Begrensninger - Genoa 1

3.10.2.1 Seilduksmateriale: Opphevet (Disp. i Norge)

3.10.2.2 Lengden på forliket mellom tidligere definerte topppunkt og halspunkt kan være max. 9000 mm..

3.10.2.3 LP-målet (korteste avtand skjøtebarm - forlik) kan være inntil 4070 mm. inkl. forlikstapen.

3.10.2.5 Bredden målt 4500 mm. fra halspunktet, målt paralellt med underliket, skal ikke være større enn 2035 mm.

3.10.2.6 Opphevet (korr. 94)

3.10.2.7 Spiler er ikke tillatt.

3.10.2.8 Rev er ikke tillatt.

3.10.2.9 Flyndre er ikke tillatt.

3.10.2.10 Seilnumrene må sitte høyere enn en linje som trekkes mellom 1/3 høyde av forliket og 1/3 høyde av akterliket, målt fra underliket.

3.10.2.11 Seilmakerens merke (max. 150 x150 mm.) skal i sin helhet være innenfor en radius av 630 mm.målt fra halspunktet (korr.1989).

3.10.3 Begrensninger - Genoa 2

3.10.3.1 Seilduksmateriale: Opphevet (Disp. i Norge)

3.10.3.2 Lengden på forliket kan være maks. 8900 mm.

3.10.3.3 Arealet kan være inntil 15,5 m2. Max.1/2 x (forlik x målt LP).

3.10.3.4 Spiler er ikke tillatt.

3.10.3.5 Et rev er tillatt.

3.10.3.6 Flyndre er ikke tillatt.

3.10.3.7 Seilmakerens merke : som for Genoa 1.

3.10.4 Begrensninger - Kryssfokk/Genoa 3

3.10.4.1 Seilduksmateriale: Opphevet (Disp. i Norge)

3.10.4.2 Lengden på forliket kan være max. 8300 mm.

3.10.4.3 Arealet kan være inntil 10 m2., max.1/2 x (forlik x målt LP).

3.10.4.4 Inntil 3 spiler er tillatt med en lengde på inntil 280 mm..

3.10.4.5 Rev er tillatt.

3.10.4.6 Flyndre er ikke tillatt.

3.10.4.7 Seilmakerens merke: som for Genoa 1.

3.10.5 Begrensninger - Stormfokk

3.10.5.1 Kun polyesterduk er tillatt.

3.10.5.2 Lengden på forliket kan være max. 5500 mm..

3.10.5.3 Arealet kan være inntil 4,7 m2., max. 1/2 x (forlik x målt LP).

3.10.5.4 Spiler er ikke tillatt.

3.11 Spinnaker

3.11.1 Definisjoner

3.11.1.1 Topp-punkt : Skjæringspunktet mellom forlengelsen av sidelikene.

3.11.1.2 Skjøtehjørner : Skjæringspunktet mellom sidelik og underlik.

3.11.1.3 Lengden på sidelikene måles fra toppunkt til skjøtehjørnet med seilet liggene brettet ut på bakken.

3.11.1.4 Bredde : Lengden mellom sidelikene, målt ved samme høyde fra skjøtehjørnene mens seilet ligger brettet ut på bakken.

3.11.1.5 Frontmål : Lengden fra toppunkt til midtpuktet på underliket, målt med seilet liggende på bakken.

3.11.2 Begrensninger

3.11.2.1 Lengden på sidelikene kan være max. 8900 mm. Lengdeforskjellen kan være max. 80 mm..

3.11.2.2 Max.bredden (SMW)kan være inntil 6000 mm..

3.11.2.3 Frontmålet kan være inntil 9790 mm..

3.11.2.4 Bredde ved halv høyde må være minimum 75 % av største målte bredde.

3.11.2.6 Seilnummrene må være plassert på hver side av seilet omtrent på midten, på en måte som gjør dem lesbare uten forvirring ellergjennomsiktighet.

3.11.2.7 Reklamebegrensninger ifølge regelverket til I.Y.R.U. og N.S.F.

3.12 Utstyr

3.12.1 Foruten båtens standardutstyr, levert av Bénéteau som skal være på sin plass ombord, skal også følgende være ombord under regatta:

Nye sikkerhetsregler pr 14. juni 1996

3.12.2 Alle seilingssystemer er tillatt i klasse regattaer (Disp. i Norge). I øvrige regattaer er seilingssystemer tillatt i den grad det handicapsystem det seiles under tillater dette.

Mannskap

4.1 I mesterskap skal det være et mannskap på 4 eller 5, og antallet må ikke endres under regatta-serien. Minst 2 av mannskapet må være aktive medlemmer av Club First Class (disp. i Norge).

4.2 Under andre regattaer er antallet fritt. Eieren må være aktivt medlem av Club First Class (disp. i Norge).

Regattaregler

5.1 I.Y.R.U."s og det nasjonale seilforbunds regler skal følges.

5.2 Franske nasjonale pålegg om banetyper - uaktuelle for Norge (se 5.1.).

5.3 Klasseflagget skal føres i akterstaget under regatta (disp. i Norge).

5.4 Under mesterskap er det ikke tillatt å ta båtene ut av vannet uten regattakomiteens uttrykkelige godkjennelse.

5.5 Opphevet (korr. 1989).

5.6 Spesielle regler for gjennomføringen av nasjonalt fransk mesterskap.

5.7 En egenerklæring (se pkt. 6. på side 10) utfylt på tro og ære kan forlanges undertegnet ved mottakelse av seilingsbestemmelsene.